فهرست موضوعات

فهرست موضوعات

در این راهنمای جامع از سایت اکادمی استاد پوریا خانی، قصد داریم درباره نحوه جمله سازی در زبان آلمانی، توضیح دهیم.

اگر یادگیری آلمانی را آغاز کرده اید، تسلط بر ساختار جمله بسیار مهم است. آلمانی با دستور زبان و نحو منحصر به فرد خود می تواند برای فارسی زبانان چالشی باشد. با این حال، با گذارندن دوره های استاد پوریا خانی، متوجه خواهید شد که جمله سازی در زبان آلمانی سیستماتیک و منطقی است.

این مقاله از سایت آکادمی استاد پوریا خانی، با ارائه مثال‌های واضح و نکات کاربردی از جمله سازی در زبان آلمانی، شما را در مورد پیچیدگی‌های جملات آلمانی راهنمایی می‌کند. همچنین در ادامه مقاله به بهترین دوره آموزشی استاد پوریا خانی را در این زمینه معرفی می کنیم.

پیشنهاد می کنیم از پست ساختار جمله در زبان آلمانی دیدن کنید.

حتما صفحه درجه سختی زبان های دنیا را ببینید.

اجزای اصلی جمله سازی در زبان آلمانی

اجزای اصلی جمله سازی در زبان آلمانی
اجزای اصلی جمله سازی در زبان آلمانی

قبل از پرداختن به ساختارهای پیچیده تر، مهم است که اجزای اصلی جمله سازی در زبان آلمانی را درک کنید. یک جمله استاندارد آلمانی از یک فاعل، یک فعل و یک مفعول تشکیل شده است.

با این حال، ترتیب کلمات می تواند متفاوت باشد. در یک بند اصلی، فعل اغلب در رتبه دوم قرار می گیرد، در حالی که سایر قسمت های جمله می توانند جابجا شوند. مثلاً جمله Ich lese ein Buch من در حال خواندن کتاب هستم، اما «Ein Buch lese ich» در آلمانی نیز صحیح است.

نقش موارد در جمله سازی در زبان آلمانی

نقش موارد در جمله سازی در زبان آلمانی
نقش موارد در جمله سازی در زبان آلمانی

موارد نقش مهمی در جمله سازی در زبان آلمانی دارند. در زبان آلمانی چهار حالت وجود دارد: اسمی، حالت مضارع، مالکیت و جنسیتی. مورد نقش یک اسم یا ضمیر را در جمله تعیین می کند و بر شکل مقاله و پایان صفت تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، در جمله “Der Hund beißt den Mann” سگ انسان را گاز می گیرد، “der Hund”  به عنوان فاعل در حالت اسمی است، و “den Mann” در حالت مضارع به عنوان موضوع است.

بررسی انواع جمله سازی در زبان آلمانی

چندین نوع جمله سازی در زبان آلمانی وجود دارد که هر کدام قوانین خاص خود را دارند.

جملات بیانیه (Aussagesätze) رایج ترین هستند. آنها می توانند مثبت یا منفی باشند و معمولاً از ترتیب فاعل – فعل – مفعول پیروی می کنند. به عنوان مثال، “Der Junge spielt Fußball” پسر در حال بازی فوتبال، یک جمله بیانیه است.

جملات سؤالی (Fragesätze) می توانند سؤالات بله / خیر یا سؤالات باز باشند. در سوالات بله/خیر، فعل اول می آید، مانند “Spielt der Junge Fußball?” آیا پسر فوتبال بازی می کند. در سؤالات باز، کلمه سؤالی  مانند «wer»، «was»، «wo»  معمولاً اول و بعد از آن فعل مانند  Was spielt der Junge؟ قرار می‌گیرد. (پسر چه بازی می کند؟).

جملات دستوری (Aufforderungssätze) برای دادن دستورات استفاده می شود. فعل معمولاً در این جملات اول است. به عنوان مثال، “Öffne das Buch!” یعنی “کتاب را باز کن!”

استاد پوریا خانی با ارائه دوره گفتار و نوشتار طلایی در دو سطح A1-B1 و B1 تا B2، تمامی نکات نامه نگاری و نوشتار و مکالمه به صورت جمع بندی آموزش داده اند. این دوره، همانند یک کلاس تقویتی است که در آن، تمامی نکات جمله سازی در زبان آلمانی را استاد خانی آموزش می دهند.

دوره های استاد پوریا خانی، شامل فیلم های ضبط شده ویدئویی و جزوه و کتاب های مرتبط است که زبان آموزان با خرید یکباره آن در حساب کاربری خود در سایت آکادمی دسترسی خواهند داشت. همچنین از آنجایی که این دوره ها خودآموز نیستند پشتیبانی آن بصورت مادام العمر توسط استاد خانی می باشد.

جملات مرکب و پیچیده

همانطور که در مطالعات آلمانی خود پیشرفت می کنید، با جملات مرکب و پیچیده روبرو خواهید شد. جملات مرکب دو یا چند بند اصلی را با هم ترکیب می کنند که هر کدام می توانند به تنهایی به عنوان یک جمله باشند.

یک ربط هماهنگ کننده مانند “und” و”aber”  اما یا “oder” یا  برای پیوند دادن جملات استفاده می شود. مثلاً  Ich lese ein Buch, und sie sieht fern به معنای «من در حال خواندن کتاب هستم و او در حال تماشای تلویزیون است».

از طرف دیگر، جملات پیچیده از یک بند اصلی و یک یا چند بند وابسته تشکیل شده اند. در جمله های وابسته، فعل معمولاً در انتهای جمله قرار می گیرد. به عنوان مثال، “Ich weiß, dass er Fußball spielt” به ” من می دانم که او فوتبال بازی می کند” ترجمه می شود.

مثال های جمله سازی در زبان آلمانی

  • ساختار جمله Subject-Verb-Object (SVO)

Der Hund jagt die Katze..  : سگ گربه را تعقیب می کند.

  • ساختار جمله Subject-Verb زمانی استفاده می شود که شیئی وجود نداشته باشد.

Es regnet. :  باران می بارد.

  • برای سؤالات، فعل معمولاً اول است.

Hast du einen Hundسگ داری؟

  • در جمله های فرعی، فعل اغلب به آخر می رسد.

Ich weiß, dass du einen Hund hast. :  من می دانم که شما یک سگ دارید.

  • برای جملات دارای افعال معین مانند can, must, want فعل دیگر تا آخر می رود.

Ich kann Deutsch sprechen :  من می توانم آلمانی صحبت کنم.

  • برای جملاتی که افعال پیشوند قابل تفکیک دارند، پیشوند به آخر می رود.

Ich stehe um sieben Uhr auf. :  من ساعت هفت بیدار می شوم.

به یاد داشته باشید، آلمانی قوانین خاصی برای ترتیب کلمات، به خصوص در جملات پیچیده دارد. یادگیری این قوانین نیاز به تمرین دارد، اما با گذشت زمان و تمرین می توانید در ساخت جملات به زبان آلمانی مهارت پیدا کنید.

علاوه بر نکات که قبل درباره دوره گفتار و نوشتار طلایی استاد پوریا خانی توضیح دادیم ؛ در این دوره تمام کلمات و لغات و اصطلاحات هر مکانی ارائه شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دوره گفتار و نوشتار طلایی استاد پوریا خانی روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://pooryakhani.com/course-category/gold-goftar/

جمله سازی در زبان آلمانی در زمان گذشته

در آلمانی دو زمان گذشته وجود دارد: Perfekt گذشته گفتگو و Präteritum گذشته ساده. ما روی Perfekt تمرکز خواهیم کرد زیرا بیشتر در زبان آلمانی گفتاری استفاده می شود.

  • ساختار جمله Perfekt گذشته محاوره ای:

Ich habe ein Buch gelesen. :  من یک کتاب خوانده ام.

Sie hat Deutsch gelernt.:  او آلمانی را یاد گرفته است.

Wir sind ins Kino gegangen.:  ما به سینما رفته ایم.

  • ساختار جملات گذشته ساده:

Ich las ein Buch.: من یک کتاب خواندم.

Sie lernte Deutsch.: آلمانی یاد گرفت.

Wir gingen ins Kino.: ما به سینما رفتیم.

جمله سازی در زبان آلمانی در زمان آینده

زمان آینده در آلمانی، با فعل معین “werden” به اضافه مصدر فعل اصلی که در انتهای جمله قرار می گیرد، تشکیل می شود.

  • ساختار جمله Futur I آینده ساده:

Ich werde ein Buch lesen.: من یک کتاب خواهم خواند.

Sie wird Deutsch lernen.: او آلمانی خواهد آموخت.

Wir werden ins Kino gehen. : ما به سینما خواهیم رفت.

مثال های از جمله سازی در زبان آلمانی

  • جملات تاییدی (جملات)

Ich habe einen Hund. من یک سگ دارم.

  • جملات منفی

Ich habe keinen Hund. من سگ ندارم.

  • سوالات

Hast du einen Hund ؟ سگ داری؟

  • دستورات (اجباری)

Geh nach Hause!! : برو خونه!

  • بندهای فرعی

Ich denke, dass du recht hast. : فکر می کنم حق با شماست.

  • جملات مرکب

Ich mag Äpfel, aber ich mag keine Bananen. : من سیب دوست دارم، اما موز دوست ندارم.

این مثال ها، برخی از ساختارهای جملات اساسی را در آلمانی نشان می دهد. به یاد داشته باشید، ساختار جمله آلمانی می تواند بر اساس نوع جمله و عناصر خاص در جمله تغییر کند.

برای درک عمیق تر، با دوره گفتار و نوشتار طلایی استاد پوریا خانی که پشتیبانی آن توسط ایشان می باشد هر نوع ساختار جمله را مطالعه کنید و ایجاد جملات خود را تمرین کنید.

حالا وقت یادگیری فعل های حرکتی در زبان آلمانی، جملات آلمانی با als و گرامر trotz است.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

تسلط بر جمله سازی در زبان آلمانی، ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد، اما با گذراندن دوره ی گفتار و نوشتار طلایی استاد پوریا خانی، قوانین و الگوها را درک خواهید کرد. به یاد داشته باشید که هدف، فقط دانستن قواعد جمله سازی نیست، بلکه استفاده از آنها در حین صحبت کردن و نوشتن است.

با جملات ابتدایی شروع کنید، نقش موارد را درک کنید، با انواع جملات  در دوره گفتار و نوشتار استاد پوریا خانی آشنا شوید و سپس به تدریج به سراغ جملات مرکب و پیچیده بروید.

با گذشت زمان و تمرین، نه تنها جملات را به درستی می سازید، بلکه تفاوت های ظریف زبان آلمانی را نیز درک و تفسیر می کنید. همچنین این دوره به شما امکان می دهد با اطمینان ارتباط برقرار کرده و صحبت کنید.

نتایج شرکت در آکادمی پوریا خانی

نتایج شرکت در آکادمی پوریا خانی
نتایج شرکت در آکادمی پوریا خانی
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *